FreshMail.pl
11-02-2018

5 nawyków utrudniających sprzedaż.

 

Niezależnie czy masz talent do sprzedaży, czy nabyłeś tę umiejętność, możesz paść ofiarą nawyków, które sam w sobie wypielęgnowałeś. To właśnie one, a nie konkurencja, wysoka cena czy „trudny klient”, stoją za brakiem zamknięcia sprzedaży.

Poznaj 5 najpopularniejszych nawyków, które utrudniają sprzedaż.

1. Obwinianie innych. Ostatnio nie sprzedałeś, bo klient był skąpy, dziś winny jest Twój szef, bo nie chciał zgodzić się na rabat, a jutro winę poniesie konkurencja, bo ma lepszą cenę. Wszyscy mamy skłonność do obwiniania innych za nasze porażki. Aby uwolnić się od tego nawyku, następnym razem kiedy coś pójdzie nie po Twojej myśli, bądź ze sobą szczery i zastanów się, co mogłeś zrobić lepiej, w którym miejscu popełniłeś błąd. Bądź samokrytyczny. Wyciągnij wnioski i następnym razem postąp inaczej.
2. Złe nastawienie. Nasz naród nie należy do optymistów, a narzekanie mamy zakodowane w DNA. Zapomnij o tym jednak, jeśli chcesz osiągać sukcesy. Pozytywne podejście daje energię do działania, a autentyczny optymizm jest zaraźliwy, dlatego nawet jeśli trafisz na „trudnego klienta”, zachowując dobre nastawienie, prawdopodobnie przejmie on od Ciebie pozytywne wibracje. Pamiętaj, że pogodą ducha i szczerym uśmiechem szybciej zbudujesz relacje.
3. Pomijanie trudnych tematów. Niektóre rozmowy mogą być kłopotliwe i naturalnym jest, że staramy się ich unikać. Długość umowy, opłata wpisowa, opłata za zawieszenie karnetu. Nie unikaj ich. Przygotuj sobie schemat trudnej rozmowy, wypisz niewygodne pytania, które może zadać Ci klient i ułóż do nich odpowiedzi. Nawet jeśli na początku będzie Ci sprawiało trudność mówienie o tym, to z każdym następnym razem zauważysz, że trudne tematy tak naprawdę nie są wcale trudne.
4. Brak wiary w usługę. Nie można przekonać kogoś do czegoś, w co sami nie wierzymy. I dokładnie tak samo jest w sprzedaży. Jeśli nie wierzysz, że trening z Tobą jest wart swojej ceny, nikomu go nie sprzedaż. Jeśli uważasz, że cena karnetu jest za wysoka w stosunku do jakości jaką oferuje Twój klub, nie sfinalizujesz sprzedaży. Żeby inni mogli Ci uwierzyć, najpierw Ty sam musisz być do tego przekonanym. 
5. Brak finalizacji. Wszystko idzie doskonale, bez problemu przechodzisz kolejne etapy procesu sprzedażowego, wydaje Ci się, że masz już klienta w kieszeni, jednak na koniec następuje wielkie rozczarowanie. Nie dochodzi do finalizacji. Wydawałoby się, że przecież zrobiłeś wszystko dobrze, ale czy na pewno? Sprzedawcy często boją się wykonać ostatni krok sprzedaży i liczą, że klient sam poprosi o umowę do podpisania lub wyciągnie portfel. Jednak nie zawsze się tak jest, dlatego pomimo świetnej prezentacji oferty, wiele rozmów nie kończy się finalizacją. Pamiętaj, aby na koniec podsumować Waszą rozmowę i śmiało przejść do formalności. Nie bój się odmowy. Jeśli prawidłowo rozpoznałeś potrzeby klienta i zdobyłeś jego zaufanie, to z pewnością nie usłyszysz „nie”. 

Największym błędem w sprzedaży jest schematyczne myślenie. Pamiętaj jednak, że nawyki mogą Cie uratować, ale mogą też zgubić.

Krzysztof Pakulec

Poznaj autora

Najczęściej czytane posty

Newsletter

Dowiaduj się pierwszy o nowych wpisach i najciekawszych wydarzeniach.

FreshMail.pl