26-11-2018

Budżet klubu fitness – planowanie wydatków.

 

W ostatnim artykule zachęcałam Cię do planowania sukcesu klubu poprzez budżetowanie, oczywiście spójne z przyjęta misją, wizją i strategią, które powinno stać się podstawą do podejmowania kluczowych decyzji. Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak przygotować budżet, zapraszam Cię do lektury. W tej części zaczniemy od planowania wydatków.

1. Analiza rynku. Przeanalizuj bieżącą sytuację na rynku. Sprawdź aktualne trendy i zweryfikuj, czy mogą mieć wpływ na przyszłe przychody lub wydatki. Zastanów się, czy są trendy, które możesz wykorzystać.
2. Dane historyczne. Jeśli je posiadasz, łatwiej Ci będzie prognozować. Przeanalizuj je i uwzględnij w budżecie. Zastanów się, o ile i w jaki sposób musisz zwiększyć wpływy i zmniejszyć koszty, żeby osiągnąć pożądany wynik.
3. Wynagrodzenia. Z mojego doświadczenia wynika, że najwięcej błędów w zarządzaniu kosztami dotyczy wynagrodzeń. Często są wynikiem przypadkowych decyzji, negocjacji z pracownikami, a nie przemyślanego planowania. W wielu klubach wynagrodzenia stanowią nawet 50 – 60% przychodu, a powinny stanowić maksymalnie 30%. Jeśli dopiero otwierasz klub fitness wylicz, z jakim wydatkiem w zakresie wynagrodzeń musisz się liczyć. Zastanów się, czy chcesz płacić stałe pensje, prowizje czy premie:
– Wynagrodzenie menedżera – od 3 do 5 tysięcy złotych netto.
– Wynagrodzenia instruktorów – ilość planowanych zajęć pomnóż przez miesięczną stawkę, uwzględniając koszty pracodawcy zależne od formy współpracy. Stawka godzinowa w większości klubów waha się od 40 do 80 złotych netto.
– Wynagrodzenia trenerów dyżurujących – miesięczną ilość zaplanowanych godzin dyżuru pomnóż przez stawkę, wynoszącą 12 – 16 złotych netto za godzinę.
– Wynagrodzenia trenerów personalnych – jeśli chcesz wprowadzić tradycyjny system rozliczania się z trenerami (procent od przychodu lub stawka za każdy przeprowadzony trening) uwzględnij w budżecie wydatek z tego tytułu. Skalkuluj, jakie z tego tytułu będziesz miał wpływy. Możesz rozliczać się za pomocą ryczałtu (od 300 do 2500 złotych miesięcznie), który ułatwia system rozliczeń i nie generuje kosztów, ale też może oznaczać mniejsze przychody z treningów personalnych.
– Wynagrodzenia działu obsługi klienta – oblicz wydatek mnożąc ilość godzin pracy tego działu przez stawkę, wynoszącą 12 – 14 złotych netto. Zastanów się, czy chcesz, by w Twoim klubie funkcjonował dział sprzedaży czy zadania sprzedawców realizowane mają być przez dział obsługi klienta i uwzględnij to w budżecie.
– Wynagrodzenie ekipy porządkowej – od 2 do kilkunastu tysięcy złotych, w zależności od powierzchni klubu.

4. Czynsz. Ceny najmu lokalu są bardzo zróżnicowane. Zależą od metrażu, standardu, lokalizacji i otoczenia. Stawka za 1 m2 wynosi około 20 – 40 złotych. Koszt czynszu łącznie z opłatami za media nie powinien przekraczać 20% – 25% planowanych przychodów. W przypadku klubu o powierzchni 1000 m2 wynosi 30 000 – 40 000 złotych.
5. Pozostałe koszty. W budżecie uwzględnij również koszty kredytu, leasingu, usługi bankowe, serwisowe, remontowe, telekomunikacyjne, kurierskie i pocztowe, informatyczne, księgowe, doradcze, zakup wyposażenia, towarów, materiałów biurowych, materiałów gospodarczych i środków czystości, opłaty za transakcje kartą płatniczą, odtwarzanie muzyki, ubezpieczenie. W większości klubów, w których maszyny są leasingowane te koszty są na poziomie kolejnych 30 000 – 40 000 złotych.

Małgorzata Burdziełowska

Poznaj autora

Najczęściej czytane posty