27-01-2019

Model informacyjny a model konwersacyjny w fanpage’u trenera.

 

W wielu wiadomościach od trenerów dostaję zapytania na temat tego, w jaki sposób budować fanpage na facebooku? W odpowiedzi zadaję pytanie o cel posiadania fanpage’a, bo osobiście uważam, że nie jest on konieczny w przypadku pracy trenera personalnego. A już na pewno nie jest obligatoryjny w pierwszych miesiącach działalności. Prowadzenie fanpage’a wiąże się z różnymi celami trenerów. Najczęściej wspominanym jest pozyskiwanie klientów i oczywiście jest to dobre źródło. Należy jednak wiedzieć, jak robić to poprawnie. 

Kolejnym wymienianym celem jest promocja marki osobistej, poprzez pokazywanie osiągnięć swoich i podopiecznych, szkoleń czy artykułów merytorycznych. Trzecim, niestety często wspominanym celem jest „bo każdy ma” i tutaj chciałbym przestrzec trenerów, którzy zakładają swoje strony właśnie z tego powodu. Lepiej nie zakładać swojej strony niż pozostawić ją byle jaką. Przyniesie to więcej szkody niż pożytku. Jeśli więc chcesz wiedzieć, jak lepiej prowadzić swój fanpage, to nie pozostaje nic innego jak przejść do kolejnego akapitu.

Na początku warto powiedzieć jaki typ fanpage’a jest przez facebooka bardziej lubiany. Nie od dziś wiadomo, że administracja facebooka postanowiła ograniczać organiczne zasięgi. Czy to oznacza, że jesteśmy skazani tylko i wyłącznie na promowanie postów? Niekoniecznie. W prowadzeniu kont wyróżniamy dwa podstawowe modele. Pierwszy z nich oparty jest na informowaniu. Na takich kontach znajdziemy pełną ofertę, osiągnięcia, dużo informacji o usłudze, posty, których zadaniem jest poinformować o jakimś osiągnięciu np. o wygranej trenera w zawodach czy odbytym szkoleniu. Tego typu komunikaty są jednostronne, przez co potencjalny klient nie bardzo ma o co zapytać. Jeśli na zdjęciu umieścimy cennik, numer telefonu, zakres treningów i lokalizację, to co jeszcze pozostaje? Takie posty nie będą cieszyły się dużymi zasięgami organicznymi, co spowoduje konieczność ich płatnej promocji.

Drugim modelem fanpage’a jest model oparty na włączaniu odbiorców do reakcji. To posty, które w swoich treściach nakłaniają do wzięcia udziały w rozmowie. I w tym momencie warto powiedzieć, że dodanie „a Wy co o tym myślicie?” „jak Wam podoba się ta oferta?” w postach może nie wystarczyć. Podczas dodawanie posta można ustawić również przycisk CTA (call to action – wezwanie do działania), przez co potencjalny odbiorca będzie mógł od razy napisać do osoby po drugiej stronie fanpage’a. 

Weźmy sobie konkretny przykład. Mamy zdjęcie z podopieczną, która zrzuciła 12 kg i  straciła 30 cm w pasie. Pozwoliła na publikację jej wyniku na fanpage’u. 

Model informacyjny: Hej Kochani. Jola trenuje ze mną od 4 miesięcy. Specjalnie dla Joli przygotowałem plan treningowy, który realizowała 3 razy w tygodniu przez ten okres. Udało się jej zrzucić 12kg tkanki tłuszczowej. Jestem bardzo dumny z Joli i jej zapału. Jeśli chcesz osiągnąć takie wyniki jak ona napisz do mnie na numer 123 456 789 albo na mail abc@gmail.com. Treningi w moim studio zaczynają się już od 99zł w pakiecie miesięcznym. Ilość pakietów ograniczona. Do usłyszenia. 

Model nastawiony na konwersację: Hej kochani, to jest Jola. Zdjęcie zrobiliśmy dzisiaj po treningu. Udało nam się osiągnąć cel, który postawiliśmy sobie 4 miesiące temu. Chciałbym pogratulować Joli świetnego wyniku. Jak myślicie ile kg i ile cm w pasie udało nam się przez ten czas spalić? Podpowiem Wam, że jest to liczba dwucyfrowa. 3 osoby, które będą najbliżej wyniku (należy podać ilość kg i obwód w cm jakiego Jola się pozbyła), zapraszam na trening ze mną, żeby na własne oczy zobaczyć jak można fajnie bawić się podczas aktywności fizycznej. Wyniki już w tę środę o 19:00, zapraszam do komentowania.

W mojej ocenie oba posty nie są złe. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z ofertą, która poparta jest dowodami w postaci osiągnięć podopiecznej. A nawet mamy wprowadzoną unikatowość w postaci ograniczenia ilościowego. Niestety nie możemy liczyć na duże zasięgi organiczne, bo facebook nie ma za bardzo powodu do dawania zasięgów w przypadków postów nie posiadających reakcji publiki. W drugim modelu mam próbę nawiązania konwersacji. Pisząc ten post zależało mi na tym, aby osiągnąć 3 ważne elementy: docenić sukces podopiecznej, pokazać możliwość współpracy ze mną jako trenerem i zadbać o zasięg organiczny tego posta. Jestem przekonany, że w 2 przypadku więcej osób odpowie na wezwanie do działania i nasz post dotrze do większej ilości osób. 

Wybranie odpowiedniego stylu komunikacji do prowadzenia fanpage’a zawsze jest problematyczne. Na prowadzenie swojej strony w sposób konwersacyjny będziecie musieli poświęcić znacznie więcej czasu niż w przypadku modelu informacyjnego. Z doświadczeń, które przeprowadziłem wynika, że gdy przetransformowaliśmy profile trenerskie na wiekszą rozmowę z potencjalnymi klientami, ilość zapytań o treningi wzrasta nawet 3 krotnie. Oprócz bezpośredniego wpływu na sprzedaż ten model ma też kilka innych istotnych zalet. Pozwala na budowanie większego podstawowego zasięgu w postaci szybszego zbierania polubień profilu. Każdą osobę, która polubiła, skomentowała nasz post, można zaprosić do śledzenia strony. Dzięki odpowiedniemu prowadzeniu fanpage’a można pisać bezpośrednio do osób, które juz się z nami w jakiś sposób kontaktowały. Jeśli artykuł przypadł Wam do gustu, chętnie dowiem się o tym czytając komentarz pod postem.

Marcin Zaworonek

Poznaj autora

Najczęściej czytane posty