08-02-2019

Jak posługiwać się głosem w kontakcie z klientem klubu fitness?

 

W poprzednim artykule przedstawiłam obszary komunikacji, o które warto zadbać w klubie fitness. Dziś zajmiemy się komunikacją werbalną, a konkretnie słowem mówionym. Twój głos to potężne narzędzie. Ważne jest bowiem nie tylko to, co mówisz, ale i jak mówisz. Dowiedz się na co zwrócić uwagę w kontakcie z klientem na recepcji, sali fitness, a także podczas rozmowy telefonicznej.

1. Dykcja. Mów wyraźnie i poprawnie. Nie zlepiaj wszystkich wyrazów w całość. Dobra dykcja sprawi, że odbiorca twoich słów będzie mógł spokojnie skupić się na treści, zamiast „rozszyfrowywać” poszczególne wyrazy. Poza tym chyba nie chciałbyś co chwilę słyszeć: „Proszę powtórzyć, bo nie zrozumiałem”.
2. Ton. Tonem głosu możesz kogoś zirytować lub okazać złość. Tego wolisz uniknąć, prawda? Możesz też uspokoić albo pocieszyć. Tylko od Ciebie zależy, którą opcję wybierzesz.
3. Tempo. Dostosuj tempo mówienia do osoby, z którą rozmawiasz. Ważne jest to szczególnie podczas kontaktu „jeden na jeden”: trening personalny lub rozmowa przy ladzie recepcyjnej. Twój klient jest pełen energii? Niech twój żywy głos współgra z jego głosem. Jest osobą spokojną? Mów wolniej i częściej stosuj pauzy. Zbyt szybkie tempo może spłoszyć twojego klienta i być dla niego męczące. Dostosuj tempo do zajęć, które prowadzisz. Tu wskazówka dla instruktorów zajęć grupowych: podczas zajęć body&mind mów wolniej i spokojniej. Na treningach gdzie jest głośna muzyka i motywowanie do aktywności – możesz, a nawet powinieneś mówić bardziej zdecydowanie i szybciej. To pomoże twoim klientom.
4. Siła. Dostosuj siłę głosu do sytuacji. Prowadząc zajęcia dla 40 osób lub prowadząc spotkanie z licznym zespołem, trzeba postarać się bardziej. Jednak podczas treningu personalnego nie musisz przebijać się przez tłum i głośną muzykę. Wystarczy, byś był słyszalny. Przesada nie jest tu wskazana.
5. Pauza. Pauza pomaga Tobie, bo możesz złapać oddech. Pomaga też osobie, z którą rozmawiasz, bo wtedy ma ona czas na „przetrawienie” tego, co właśnie powiedziałeś.
6. Uśmiech. O uśmiechu, który widać, napiszę więcej innym razem. W kontekście głosu chodzi o uśmiech, który słychać. Jest to szczególnie ważne w rozmowie telefonicznej, kiedy nie widzimy drugiej osoby. Już pierwsze słowa mają ogromne znaczenie. Gdy mówisz: „ Dzień dobry, w czym mogę pomóc?”, twój odbiorca ma już w głowie wyobrażenie o klubie i o tobie. Pierwsze wrażenie przez telefon już działa, a pamiętaj, że można je zrobić tylko raz.

Operując odpowiednio swoim głosem możesz osiągnąć wiele dobrego: dla swoich klientów, dla siebie, dla klubu. Działaj i wprowadź zmiany już przy najbliższym kontakcie z klientem klubu fitness. 

Powodzenia!

Emilia Lis

Poznaj autora

Najczęściej czytane posty