23-03-2019

8 zasad skutecznego delegowania zadań.

 

Wielu managerów jest przekonana, że żaden z pracowników nie jest w stanie realizować zadania równie dobrze jak oni sami. To przekonanie bywa zabójcze – prowadzi do przeciążenia obowiązkami i wypalenia zawodowego samego managera oraz rozleniwienia jego pracowników. Jednym z najważniejszych narzędzi, które pozwala temu zapobiec, świetnie zmotywować oraz zaangażować w procesy cały zespół, jest delegowanie zadań.

Jakich zasad warto się trzymać, by podwyższać w ten sposób efektywność zespołu?

1. Buforuj. Deleguj tak wcześnie, jak to tylko możliwe. Zadbaj o czas na poprawki i udoskonalenia, by zadanie było wykonywane bez zbędnej presji czasu.
2. Uwzględnij możliwości pracowników. Unikaj eksperymentów, przekazując zadanie osobom z odpowiednimi kompetencjami. Zarzucanie pracowników zadaniami wykraczającymi poza ich możliwości może być źródłem niepotrzebnych pomyłek i napięć.
3. Uzasadnij. Znajomość sensu, celu i rangi zadania świetnie wpływa na wzrost poziomu zaangażowania w jego realizację. Im mocniejsze „dlaczego”, powiązane z celami osoby realizującej zadanie, ważne dla niej samej, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że będzie oczekiwała motywacji, np. w postaci dodatkowego wynagrodzenia.
4. Pytaj o pomysły. Delegowanie zadań samo w sobie może rozwijać pracowników i wpływać na ich efektywność i zaangażowanie, pod warunkiem, że stworzysz platformę do dyskusji, będziesz otwarty na pomysły i rozwiązania.
5. Zweryfikuj zrozumienie. Możesz się rozczarować, licząc, że Twoje intencje będą w 100% zrozumiane. Poproś pracownika o opowiedzenie własnymi słowami, jak rozumie zadanie. Dzięki temu znów unikniesz nieporozumień i oszczędzisz czas na naprawianie błędów.
6. Monitoruj. Ustal wspólnie z pracownikiem, w jaki sposób i jak często będziesz sprawdzał, na jakim etapie jest realizacja danego zadania. Zrób to, by znów nie marnować czasu na poprawki, gdyby okazało się, że zadanie nie jest realizowane zgodnie z oczekiwaniami.
7. Wspieraj. Stres, wywołany zmianą, poruszaniem się w niepoznanych wcześniej obszarach może blokować skuteczność pracownika. Możesz go zminimalizować oferując wsparcie. Nie pytaj, czy pracownik potrzebuje pomocy, zapytaj, czy oczekuje wsparcia. W ten sposób zadbasz o jego poczucie własnej wartości.
8. Uczcijcie sukces. Po zakończeniu zadania spotkajcie się, by je podsumować i wyciągnąć wnioski. Daj informację zwrotną, zaczynając od pozytywnych aspektów, a następnie omów elementy, które wymagają poprawy. Poproś o feedback swojego pracownika. Zanotuj jego uwagi. Zakończ spotkanie pozytywnym podsumowaniem, gratulacjami i podziękowaniami. Nic tak nie wpływa na wzrost zaangażowania i chęć rozwoju jak umiejętnie dany feedback i docenienie pracownika.

Powodzenia!

Małgorzata Burdziełowska

Poznaj autora

Najczęściej czytane posty